Profileringskit

Persoonlijk leiderschap jaar 4:

In het eerste jaar op het Avans had ik geen idee welke kant ik op wilde gaan. De opleiding commerciële economie heb ik voornamelijk gekozen, omdat de opleiding zo breed is. Na verschillende stages en mijn minor consultancy ben ik er achter gekomen dat de logistieke sector mij het meest aan trekt. Deze sector is interessant, omdat je geen product maar dienst verkoopt en dit is echt een heel anders. Verder staat een goede samenwerking binnen deze sector centraal met zowel klanten als collega’s. Ook is werk binnen deze sector veelzijdig, is geen dag hetzelfde en merk ik dat er vele doorgroeimogelijkheden zijn.  Vandaar dat ik mijn afstudeerperiode bij Sluyter Logistics heb gelopen en nu kan ik met trots zeggen dat ik nu werkzaam ben als Trainee.  Er is gekozen voor de functie 'Trainee', omdat ik letterlijk overal mag meelopen binnen het bedrijf. Op deze manier leer ik het bedrijf goed kennen en kan ik achteraf kijken wat het beste bij mij past! Na een half jaar mag ik waarschijnlijk mijn eigen functietitel bedenken en op dit moment denk ik aan 'drie' mogelijk heden namelijk: Duurzaamheidsadviseur, MVO Manager en Duurzaamheidsspecialist

Wie wil ik zijn! Mijn persoonlijke profiel?

Na mijn studie wil ik graag een gespecialiseerde commercieel medewerker binnen de logistieke sector zijn. Daarvoor moet ik snel kunnen schakelen, goed kunnen samenwerken en de klant moet centraal staan tijdens  het werk.

Persoonlijk profiel (leerdoelen)

Welke competenties zal ik moeten verbeteren om het bovenstaande doel te realiseren?

  • Bekendheid doelgroep vergroten.
  • Uit comfortzone stappen.
  • Hoe kom ik er achter of sales en de logistieke branche iets voor mij is.

Naam: Lars Veneboer

Functie: Trainee Sluyter Logistics


Feedback afstudeerperiode + vervolgstappen

Herzien persoonlijk en professioneel profiel

Bijgewerkte CV:

Bijgewerkte Sollicitatiebrief:


Actie 1: Het boek ‘Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloed’ lezen.

Om mijzelf goed voor te bereiden op mijn volgende actie 2 (beurs bezoeken om in contact te komen met bedrijven) en het zoeken van een baan na mijn studie ben ik een boek gaan lezen. Dit boek heeft mij op een andere manier naar gesprekken laten kijken. Je neemt een helikopterview en ziet wat er werkelijk gebeurt tijdens een gesprek. In dit boek zijn 3 manieren over omgang met mensen beschreven, 6 manieren waardoor je eerder geliefd wordt bij mensen en 9 manieren om mensen zonder ergernissen te laten veranderen. Door deze manieren te gebruiken, krijg je meer informatief en andere mensen voelen zich ook meer gehoord. Dit is een heel belangrijk onderdeel, als iemand zich echt gehoord voelt, staat hij/zij open voor andere ideeën en mensen. De tips en tricks uit dit boek ga ik meenemen tijdens mijn volgende actie carrièrebeurs bezoeken. Tot slot is het boek ook heel handig tijdens het zoeken van een baan na het afstuderen.

Actie 2: Carrièrebeurs bezoeken.

Vrijdag 22 en zaterdag 23 april 2022 stond de nationale carrièrebeurs in Amsterdam weer op de planning. Samen met Jesper van Sliedrecht en Pieter Bogmans ben ik de 23e ernaartoe geweest. Mij leek dit een perfecte actie om meer bekendheid te creëren bij mijn doelgroep, netwerk vergroten en nieuwe dingen leren.

Zo ben ik op de beurs zelf met veel bedrijven in contact gekomen en toch trok de logistieke sector mij weer het meeste aan. Verder heb ik mijn CV en motivatiebrief meegenomen, deze zijn nu ook weer up to date! Ook ben ik bij de workshop ‘ontdek Agile in 60 minuten’ geweest (onderstaand foto van de workshop). Hier heb ik geleerd anders te denken / samen te werken en door dat te doen leer je eerder inspelen op veranderingen. Tot slot heb ik veel visitekaartjes gekregen en ben ik een aantal keer uitgenodigd om op gesprek te komen voor een eventuele baan. Al met al een hele geslaagde en leerzame dag!

Terugkijkend op deze dag merk ik dat actie 1 mij veel heeft geholpen met de gesprekken die ik heb gevoerd. Zelf heb ik het idee dat ik veel meer informatie uit mensen kon halen en daarnaast merkte ik dat de gesprekken lekker vloeiend liepen. Ik ben er daarom van overtuigd dat ik meerdere uitnodigingen heb gekregen, door de voorbereiding in actie 1.

Actie 3: Ik heb alvast een concept LinkedIn post gemaakt. Deze heb ik alleen nog niet geplaatst, omdat er op dit moment nog gesprekken met Sluyter Logistics lopen.

Actie 4: LinkedIn-pagina up to date maken.

Actie 5: Gesprekken voeren en gegevens uitwisselen tijdens open dag.

Voor mijn leerdoel buiten mijn comfort zone stappen ben ik voor Sluyter Logistics naar een open dag geweest om nieuwe stagiaires binnen te halen. Nu zijn er op deze opendagen alleen maar logistieke bedrijven en laat dat nou eens mijn doelgroep zijn. Daarom ben ik zelf ook een beetje gaan netwerken en heb ik een aantal visitekaartjes gescoord van bedrijven. Op dit moment heb ik al contact met een aantal bedrijven, maar er lopen ook gesprekken bij Sluyter Logisitcs en dat geef ik voorrang  Onderstaand de foto’s van de kaartjes: 


Welke en Waarom deze leerdoelen?

Ik wil later in de logistieke branche werken en daarom heb ik gekeken hoe ik mijzelf daar op het beste kan voorbereiden. Na gesprekken met Sluyter Logistics zijn wij er samen uitgekomen dat de leerdoelen ‘Uit comfort zone stappen’ en ‘Hoe kom ik er achter of sales en de logistiek iets voor mij is’ het beste hier bij passen. Het leerdoel ‘Uit comfort zone stappen’ spreekt voor zichzelf. Ik wil namelijk zoveel mogelijk mijzelf in het diepen gooien, omdat ik dit hopelijk in de toekomst ook ga doen bij mijn toekomstige baan. Hiervoor ga ik dus opzoek naar acties die ik zelf nog nooit heb gedaan en waar ik zoveel mogelijk bij kan leren. Onderstaand de acties van leerdoel 1:

  • Actie 1: Open dag organiseren.
  • Actie 2: Healing sessies bijwonen.
  • Actie 3: carrière beurs bezoeken.
  • Actie 4: feedback verkrijgen.

Bij mijn tweede leerdoel wil ik mijzelf wat meer focussen op de organisatie zelf, de werkzaamheden en probeer ik mijzelf ook te verkopen aan Sluyter Logistics. Onderstaand de acties van leerdoel 2:

  • Actie 1: De enige echte sales podcast van Nederland luisteren.
  • Actie 2: meegaan bij klant gesprekken.
  • Actie 3: Werkzaamheden uitvoeren binnen Sluyter.
  • Actie 4: Meedenken/helpen bij meeting over zonnepanelen.
  • Actie 5: Top 100 Logistieke dienstverleners.

Leerdoel 1: Uit comfortzone stappen.

Ik heb voor dit leerdoel gekozen, omdat ik merk dat ik vaak te terughoudend ben voor nieuwe dingen. Ik blijf meestal binnen mijn comfortzone, omdat ik dan weet dat het goed zal gaan en sta dus niet echt open voor nieuwe dingen. Ik neem het leerdoel “uit mijn comfort zone stappen” mee uit semester 1 en hier kwam ik er al achter dat het mij juist veel kan brengen. Mijn ambitie is om later in de logistiek te werken als de werknemer die veel contact heeft met de klanten. Als ik binnen de comfortzone waarin ik nu zit blijf dan ben ik vaak nerveus om ergens naartoe te gaan waar ik niet vaak kom, het contact leggen met de klanten zal een stuk moeilijker zijn en überhaupt een baan zoeken gaat lastig worden. Daarom zal dit leerdoel mij helpen naar mijn eind doel, een start bekwame econoom worden!

  • Als eerste actie mag ik voor Sluyter Logistics een open dag organiseren. Ik heb dit nog nooit gedaan en juist daarom is het een perfecte actie voor mijn leerdoel ‘Uit comfortzone stappen’. Daarnaast moet ik toch echt wat kunnen vertellen over het bedrijf en dit is weer goed voor mijn verslag. Want hoe beter ik het bedrijf ken hoe eerder ik de organisatie begrijp.

 

  • Als tweede actie heb ik de ‘Healing sessies’ en net als mijn eerste actie is dit weer volledig uit mijn comfortzone stappen. Dit is niks voor mij, maar juist daarom is het een goede actie. Ik hoop mijzelf met deze actie persoonlijk te verbeteren en misschien andere inzichten te krijgen.

 

  • Als derde actie ga ik de carrière beurs bezoeken om vragen te stellen over mijn CV, dingen te leren en contacten te leggen met bedrijven. Ik ga het nogmaals zeggen, maar ik ben nog nooit op een carrière beurs geweest dus ja daarom past het weer perfect bij dit leerdoel!

 

  • Tot slot zal ik als vierde actie feedback opvragen bij mensen in mijn omgeving, zodat ik kan kijken wat zei vinden van mijn acties en of ze vinden dat ik er daadwerkelijk wat aan heb gehad.

Actie 1: Open dag organiseren.

Plan:

Sluyter Logistics is druk bezig met het zoeken naar toekomstige werknemers of stagiaires. Vandaar dat mij is gevraagd of ik het leuk vond om op opendagen te staan, hier kan ik dan als een leidend voorwerp staan en mijn verhaal vertellen aan studenten. Ik onderhoudt zelf het contact met de scholen en bepaal met collega’s hoe de stand er uit zal zien. Het leek mij een heel goed idee, omdat ik zo goed buiten mijn comfort zone stap. Ik heb dit namelijk nog nooit gedaan en vind het denk ik in het begin een hele uitdaging om de studenten te overtuigen. Ik kan veel leren van deze actie, omdat ik veel kom te weten over Sluyter Logistics (moet van te voren onderzoek doen), het contact met de studenten is goed voor mijn ontwikkeling bij toekomstige gesprekken met klanten en het vinden van een baan. De actie is behaald als de open dag en de gesprekken goed zijn verlopen. Tot slot zullen mijn collega’s mij ook beoordelen op de gesprekken die ik daar voer.

Do:

Op de onderstaande foto’s is de open dag op de hogeschool van Rotterdam te zien. Ik moet zeggen dat ik op het begin nog wel een beetje nerveus was, want ja wat ga je nou aan leeftijdsgenoten vertellen. Toch liepen de gesprekken erg vloeiend en was het juist wel fijn dat ik daar stond als stagiair. Je bent toch een leeftijdsgenoot van de studenten en ik kon zo gemakkelijker contact leggen dan de oudere collega's van andere stands. Ik kon veel over mijn eigen ervaringen bij Sluyter en het zoeken van een afstudeer plek vertellen. Toch merkte ik dat ik tot een bepaald niveau over
Sluyter Logistics kan vertellen en ik het gesprek uiteindelijk door moest geven aan de collega’s die dan weer meer kunnen vertellen. De gehele open dag duurde 3 uur en er zijn al studenten die contact hebben gezocht met Sluyter voor een stage en werk!

Check:

Sluyter Logistics haar doel was het krijgen van meer stage en werk verzoeken. Het is nu een week geleden en het bedrijf heeft al 3 verzoeken binnen! Het bedrijf vond het dus zeker een geslaagde open dag en is al opzoek naar een aankomende open dag op een MBO waar ze opzoek zijn naar nieuwe chauffeurs. Het gewenste resultaat vanuit het bedrijf is dus behaald! Kijkend naar mijn eigen gewenste resultaat dan ben ik ook tevreden. Ik ben namelijk buiten mijn comfort zone gestapt en ben beter geworden in het contact leggen met mensen. Het laatste kan mij weer gaan helpen bij mijn volgende leerdoel, omdat ik hier gesprekken moet voeren met klanten.

Act:

Zoals ik bovenstaand heb verteld is de open dag goed verlopen en waren er weinig tot geen verbeterpunten. In de toekomst zal ik mijzelf nog wat beter moeten inlezen over Sluyter Logistics, maar ik zal altijd het gesprek moeten doorschuiven naar de werknemers van het bedrijf. Over 2 weken zal ik nogmaals een open dag hebben voor toekomstige chauffeurs, hier ga ik mijzelf dus beter op voorbereiden en de dingen die ik hier heb geleerd meenemen.

Actie 2: Healing sessies bijwonen.

Plan:

In semester 1 van dit school jaar heb ik ervoor gekozen om naar 2 healing sessies te gaan. De voornaamste reden voor het kiezen van deze actie was dat ik benieuwd was of zo iets zweverigs iets voor mij is. Nu blijkt dat het voor mij soms wel nuttig is en ik het daarom meeneem in semester 2 van het vierde leerjaar. Waarom het nuttig is voor mij?: Ik kamp de afgelopen 2-3 jaar met Tinnitus (oorsuizen) en heb hier vrij veel last van. Zo kan ik soms niet slapen en word ik gek van het constante piepgeluid in mijn oor. In deze praatsessies vertel ik over dit probleem met andere mensen en dit doe ik normaal gesproken nooit. Daarom gooi ik mijzelf ook echt in het diepen en stap ik zeker buiten mijn comfortzone. Het afgelopen jaar is goed gegaan en ik kan mij nu afsluiten van de oorsuizen en dit komt mede door deze sessies. Het plan is dus dat ik dit semester 1x in de 2 maanden (het is maandelijks) naar deze sessies toe ga om aan mijzelf te werken. Daarnaast zijn deze sessies ook heel zweverig en hier heb ik net veel mee. Na het eerste half jaar ben ik nog steeds een heel nuchter persoon, maar ik vind het dus wel interessant hoe de mensen daar denken. Misschien kan ik na dit half jaar er toch wat anders naar kijken en iets veranderen op dat gebied.

Do:

Zoals ik al eerder merkte in de voorgaande sessies vind ik het spirituele niet zoveel. Ik kan soms gewoon niet begrijpen dat mensen zo denken, maar toch vind ik het wel leuk om aan te horen. Ik merk wel grote verschillen in de sessies van nu vergeleken met die van semester 1. Zo voel ik mij wat comfortabeler bij de sessie, neem eerder het woord en luister ik ook wel eerder naar andere mensen. Het laatste is belangrijk, omdat ik dus wel eens van mensen in mijn omgeving hoorde dat ik dit te weinig doe en vaak veel over mijzelf vertel. Daarnaast geven mensen mij tijdens de sessie ook tips bij de omgang met tinnitus en zit er dus iemand die dit ook heeft. Ik vertelde ook dat ik dus wel redelijk vaak een jointje rook en dit komt vooral door de vrienden om mij heen. Door deze sessies ben ik ingaan zien dat dit mij helemaal niet hielp met de omgang van tinnitus. Dit doe ik daarom ook aanmerkelijk minder en het heeft positieve gevolgen (kan beter omgaan met de oorsuizen).

Check:

Mijn doel was als eerste het beter om kunnen gaan met tinnitus. Nou dit is dus zeker behaald en dit komt toch doordat ik met mensen buiten mijn eigen omgeving ging praten. Als tweede vond ik mijzelf nog te nuchter voor het zweverige en ik was benieuwd of dit kon veranderen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik dit niet echt heb behaald. Ik stelde mij wel open, maar ik heb hier toch echt een andere kijk op dan de mensen daar. Als derde heb ik dus geleerd dat ik meer naar mensen moet luisteren. Mijn vriendin zegt in ieder geval dat ze hier verbetering in merkt dus ja dat is mooi meegenomen.

Act:

Voor mijzelf denk ik dat ik nu na semester 2 wel genoeg van deze sessies heb gehad. Ik ben buiten mijn comfortzone gestapt en zal dit in de toekomst eerder, maar ook vaker doen. Daarnaast weet ik hoe ik beter met tinnitus kan leven en dat ik meer moet luisteren naar andere. Al deze leer momenten ga ik zeker meenemen in de toekomst! Tot slot ben ik dus niet een minder nuchter persoon geworden, maar weet ik wel hoe de zweverige types denken. Dit vind ik een prima uitkomst en vind ik een prima uitkomst van deze sessies.

Actie 3: Carrièrebeurs bezoeken.

Vanwege actie 1 en 2 heb ik er voor gekozen om naar deze carrière beurs te gaan. Vooral de healing sessies hebben mij laten na te denken over het buiten mijn comfortzone stappen. De foto’s en het bewijsmateriaal staan bij het marktbewerkingsplan.

Actie 4: feedback verkrijgen.

Nick Kooi (IT Sluyter Logistics):

Lars heeft mij gevraagd om feedback te geven over zijn leerdoel buiten zijn comfort zone stappen. Ik heb het bovenstaande gelezen en voor mijzelf gekeken of ik de afgelopen weken verandering bij Lars heb gezien. Als eerste het stukje over “Healing” en ik ben eerlijk dit is echt helemaal niks voor mij. Nu vind ik het lastig om te zeggen dat ik echt verandering zie na deze actie, maar ik vind het dus wel knap dat hij überhaupt daar naartoe gaat en dat is toch echt buiten je comfort zone stappen. Hij zegt zelf dat hij er op persoonlijk vlak veel aan heeft gehad en ik denk dat problemen waar Lars mee liep je moeilijk op het eerste oog ziet. Daarom vind ik dit een goede actie en waarom stop je met deze actie als jij zegt dat je hier zoveel aan hebt gehad?

Bij de actie open dag zie ik wel duidelijk verandering, omdat er weinig mensen binnen Sluyter waren die hier zin in hadden en Lars het gelijk wou doen. Eerst snapte ik het nog niet echt, maar nu ik dit lees snap ik waarom hij dit zo graag wil doen. Op een open dag kom je met veel mensen in contact en moet je toch echt een vlotte babbel hebben. Dit heb je ook later nodig bij een commerciële functie (zoals Lars wilt)  en daarom geloof ik dat hij hier heel veel van leert! Ik hoorde dat hij nog een open dag gaat doen en hier kan je dan weer de punten die je eerst hebt geleerd testen. Dat is dan ook mijn feedback voor deze actie. Test je leermomenten bij de andere open dag!

Lonneke van den Burg (vriendin):

Je leerdoel is om meer uit je comfort zone te stappen, wat ik erg goed vind. Ik merk zelf, als jouw vriendin zijnde, dat je inderdaad graag binnen het gemakkelijke en veilige blijft.

Wat betreft de open dagen vind ik dit al een goede uitdaging, Je kan van jezelf erg goed met anderen communiceren, echter is het wat anders om dit op een zakelijke manier te doen. Het op een gepaste manier aanspreken van leerlingen, en ze hierbij overtuigen zonder dwingend over te komen is zoals je zegt ook nieuw voor je. Daarom is het goed om te lezen dat je jezelf dit meer eigen hebt gemaakt en dat het beter ging dan je dacht. Ik denk dan ook dat hoe vaker je dit doet, hoe beter het zal gaan, want je kan van jezelf al goed met anderen omgaan. Daarnaast zal je deze professionele manier van communiceren ook goed kunnen gebruiken op het werkveld later. Ik dan ook dat dit een erg leerzame actie voor je is geweest.

Je tweede actie past echt heel goed bij je leerdoel, aangezien deze healing sessies echt ver uit je comfort zone waren. Daarom vind ik het überhaupt al erg goed dat je hierheen bent gegaan. Je ging er open in en kwam er eigenlijk beter uit. Want je hebt over je tinnitus kunnen vertellen, wat van grote invloed is op je dagelijks leven. En zoals je ook beschrijft, merk ik soms dat je het lastig vindt om langdurig naar mensen te luisteren, maar hier merk ik ook echt veel verbetering in. Dit zal ook een belangrijke eigenschap zijn in je werkveld later, dus goed dat je hieraan werkt. Je hebt echt veel aan de sessies gehad. Je bent er ook rustiger en zelfverzekerder door geworden. Een erg goede actie dus!

Raymond Cools (Directie TransMission):

Lars heeft mij gevraagd feedback te geven op het bovenstaande leerdoel en de acties die hierbij horen. Zelf ken ik Lars van zijn voorgaande stage en hierna heeft hij nog in groepsverband een opdracht voor TransMission gemaakt. Als ik Lars moet omschrijven is het een enthousiaste, leergierige en sociale jongen. Toch begrijp ik dat hij voor het leerdoel uit zijn comfortzone is gegaan, omdat ik merkte tijdens de stage dat dit soms nog wel een lastig was voor hem. Zo moet je Lars nog wel eens aansporen om dingen te doen die hij nog nooit heeft gedaan. Kijkend naar je eerste actie vind ik bij een stand van een open dag staan een perfect voorbeeld van wat Lars moeilijk uit zich zelf zou doen (echt uit zijn comfort zone stappen dus!). Als eerste maak je met deze actie nieuwe connecties, leert gemakkelijker in contact komen met mensen en hij stapt dus hiermee ook echt uit zijn comfortzone. Kijkend naar actie 2 vind ik het erg goed dat hij naar deze sessies gaat. Zo verteld Lars eerst dat hij met Tinnitus loopt en ja als je daar niet zelf van af komt kan hulp hier goed bij zijn. Verder begrijp ik dat hij het spirituele niet echt zijn ding vindt, ik ben hier zelf ook helemaal niet in thuis. Toch is het proberen van deze healing sessie het wel waard want het heeft hem als eerste geholpen op meerdere vlakken en hij weet nu dat het spirituele niet zijn ding is. Dus ja al met al vind ik het een geslaagde acties bij dit leerdoel.

Jeroen rops (Hr-adviseur bij De Graaf Logistics)

Zoals je kan zien in mijn functie werk ik als HR-adviseur en daarom heeft Lars mij ook gevraag om feedback te geven over zijn leerdoelen en acties. Ik zie veel mensen die eigenlijk een beetje stil staan in het leven, omdat ze bijvoorbeeld niet uit hun comfort zone stappen. Ik ken Lars niet heel goed, maar ik denk dat dit een goed leerdoel is voor iedereen. Zelf ben ik niet echt met de Healing sessies bekend, maar hij vertelt dat hij er beter uit is gekomen en ja dat is goed. Via de opendagen leer hij snel mensen kennen in het vakgebied en zo maak hij zijn omgeving breder. Toch vind ik dat hij misschien nog wel een andere actie bij dit leerdoel kon kiezen. Denk bijvoorbeeld aan beurzen en ander werk zoeken wat volledig buiten zijn comfort zone ligt. Ik geef hiervoor maar een paar voorbeelden. Toch hoop ik dat hij hier niet stopt met dit leerdoel en opzoek gaat naar nieuwe uitdagingen. Het laatste is dan ook mijn tip aan Lars (Blijf je ontwikkelen!).

 

Reflectie:

Het leerdoel uit mijn comfortzone stappen heeft mij geholpen bij het vinden van een nieuwe baan, omdat ik nu werkzaam ben bij Sluyter Logistics. Ik ben op dit moment constant bezig met het uit mijn comfortzone stappen. Zo ben ik dagelijks bezig met gesprekken, opendagen organiseren, plannen van ritten en emballage rapportage. Letterlijk geen een van de voorgaand genoemde punten heb ik eerder gedaan en daarom was leerdoel 1 ‘uit comfortzone stappen’ zo belangrijk. Het heeft mij namelijk laten inzien dat nieuwe dingen doen leuk is en ik mijzelf daar altijd aan moet overgeven.


Leerdoel 2: Hoe kom ik er achter of Sales en de logistieke branche iets voor mij is.

De logistieke branche trekt mij sinds het begin van de opleiding commerciële economie eigenlijk het meest aan. Voordat ik de studie commerciële economie koos ben ik ook gaan kijken naar de opleiding logistiek en management. Ik heb hier uiteindelijk niet voor gekozen, omdat ik juist lekker breed wilde beginnen. Ik dacht zelf dat ik met commerciële economie veel meer kanten op kon gaan. Het eerste wat ik dacht toen ik aan mijn afstudeerperiode begon was dat ik benieuwd was of deze branche bij mij past en daarvoor is PL het beste middel. Deze sector is interessant, omdat je geen product maar dienst verkoopt en dit is echt een stuk anders. Verder staat een goede samenwerking binnen deze sector centraal met zowel klanten als collega’s. Ook is werk veelzijdig, is geen dag hetzelfde en merk ik dat er vele doorgroeimogelijkheden zijn. De voorgaand genoemde punten hebben mij tot een afstudeer afstudeerperiode bij Sluyter Logistics geleid en hierdoor wil ik ook zoveel mogelijk kennis opdoen binnen deze sector. Daarnaast kan ik door dit leerdoel veel te weten komen over de werkzaamheden die ik later wil uitvoeren. Ook weet ik of deze werkzaamheden echt iets voor mij zijn en kan ik mijzelf al van een goede kant laten zien bij mijn toekomstige werkgever.

Ik schrijf dit tijdens mijn klein herstel en ben op dit moment werkzaam voor Sluyter Logistics. Toen ik dit leerdoel begon was mijn doel ook bij Sluyter Logistics te komen werken en daarvoor moest ik zoveel mogelijk kennis op doen.

  • Dit wilde ik als eerste doen door een podcast te gaan luisteren en dat is uiteindelijk de ‘enige echte sales podcast’ geworden. De commerciële kant vind ik toch het interessants en wat kennis op doen over Sales kan dan zeker geen kwaad. Door middel van deze sales podcasts krijg ik alvast een paar tips and tricks die ik bij mijn volgende acties kan toepassen. Ik ga namelijk mee met een commercieel medewerker en zijn advies was ook zo goed mogelijk inlezen en voorbereiden.
  • Als tweede actie ben ik dus meegegaan op klanten gesprekken. Voorafgaand heb ik mijzelf dus voorbereid door onder andere de salespodcasts te luisteren. Ik wil mijzelf echt verkopen aan het bedrijf en laten zien wat ik kan en dat ik heel graag wil leren! In deze gesprekken zal ik de kennis uit de sales podcasts meenemen en zelf toepassen.
  • Als derde actie zal ik een klein onderzoek uitvoeren voor Sluyter Logistics en door dit onderzoek leer ik gelijk veel medewerkers van het bedrijf kennen. Dit is was zeer goed voor mijn toekomst, omdat ik nu werk bij Sluyter Logistics. Er zijn al een aantal mensen geweest die mij nu al kende door deze actie. Verder heeft deze actie Sluyter Logisitcs laten zien dat ik altijd mijn beste beentje voor zet om mijzelf zo goed mogelijk te presenteren.
  • Als vierde actie ga ik meehelpen tijdens gesprekken over zonnepanelen op vrachtwagens. Omdat ik in de vakantie door ga voor mijn kleine herstel, ben ik op dit moment werkzaam voor Sluyter Logistics en is de vierde actie ook een van mijn verantwoordelijkheden. Deze actie was dus een perfect opstapje naar mijn werkzaamheden!
  • Als laatste en vijfde actie ga ik ervoor zorgen dat Sluyter Logistics hoger komt te staan binnen de top 100 van logistieke dienstverleners. Dit heb ik uit eigen initiatief gevraagd aan het bedrijf, omdat dit ook uit mijn verslag kwam. Op deze manier wil ik aan Sluyter Logistics laten zien dat ze met het aannemen van mij een goede keuze hebben gemaakt.

Al de voorgaande acties hebben Sluyter Logistics laten inzien dat ik de tools heb om te komen werken bij het bedrijf!

De enige echte sales Podcast van Nederland luisteren.

Om mij goed voor te bereiden op het zakelijke leven ben ik 3 dagen op de terug weg vanuit Sluyter Logistics (reistijd 20 min) de onderstaande podcast gaan luisteren. Ik wil later de commerciële kant op en daarom lijkt een sales podcast mij een goede voorbereiding! Ik hoop uit deze podcast bepaalde inzichten te krijgen over mijn positionering (vindbaarheid verbeteren) en koude acquisitie. Tot slot ben ik gewoon benieuwd of de podcast mij kan verrassen op bepaalde gebieden.

Podcast 1:

Podcast 1 gaat over koude acquisitie. Jochem verteld eigenlijk dat hier 5 stappen voor zijn. Zo heb je het bepalen van je doelen, het plannen, gaan staan tijdens het bellen, meten van resultaten en het volgen van trainingen. Op zich zijn de meeste stappen voor de hand liggend, maar de stap ga staan bij het bellen vind ik wel een interessante. Ik ging dit dus testen bij het bellen voor Sluyter logistics en ik merkte wel echt verschil bij mijzelf!

Podcast 2:

De naam van de tweede aflevering zegt eigenlijk al genoeg ‘zorg ervoor dat je bent waar je moet zijn’. Deze podcast heeft er ook voor gezorgd dat ik eerder dingen ga doen die ik normaal gesproken niet doe, eigenlijk heeft het mij ook geholpen met leerdoel 1. Zo ben ik mede dankzij deze podcast naar de open dag en carrièrebeurs gegaan. De voorgaand genoemde punten zijn de plekken waar ik moet zijn om mijzelf te presenteren. Dit is ook echt de tip van deze podcast en dit wil ik in de toekomst blijven doen.

Podcast 3:

Omdat dit een echte sales podcast is gaat de derde aflevering over contracten waar je pas geld mee verdiend wanneer de opdrachtgever geld maakt. Dit is dus niet echt de richting waar ik naar toe wil, maar altijd goed om een keer te luisteren. Ik vind zelf dat ik niet veel uit deze aflevering kan halen en vond hem eerlijk gezegd ook niet echt leuk om af te luisteren. Toch gedaan en daarmee kan ik deze actie afsluiten.

Reflectie en vervolg stappen:

Als eerste wil ik kwijt dat de sales podcasts echt leuk waren en voor mijn gevoel heb ik er veel aan gehad. Zoals ik bovenstaand heb verteld leer je genoeg op het gebied van sales en hoe je met mensen om moet gaan. Ik ben benieuwd of deze podcasts mij gaan helpen bij actie 2 ‘Meegaan met klant gesprekken’. Sluyter Logistics vertelde dat ik mij goed moest voorbereiden op de gesprekken en dat is op deze manier goed gelukt!

Ik ben alweer begonnen aan een nieuwe podcast. Na het luisteren ben ik erachter gekomen dat ik dit een stuk beter vind dan een boek lezen. De podcast die ik nu luister is ‘De Deventer moordzaak’ en ik kan deze echt iedereen aanraden! Je wordt echt meegezogen in het verhaal en telkens heb je als luisteraar het idee dat je de essentie van het verhaal weet, maar dan komt er weer iets anders: Tip voor degene die dit leest, link plus foto staat hieronder!:


https://open.spotify.com/playlist/7taS27l02oDsWZRFFcgA86

 

Actie 2: meegaan bij klant gesprekken.

Om te kijken of ik iets heb gehad aan de sales podcast en of ik de werkzaamheden van een commercieel medewerker binnen het bedrijf wel zie zitten zal ik mee gaan op klant gesprekken. Op deze manier kan ik de sales podcast echt gaan gebruiken / toepassen en ik krijg een blik in de wereld van een commerciële medewerker. Al met al past de actie perfect bij het leerdoel ‘Hoe kom ik er achter of Sales en de logistieke branche iets voor mij is’.

Plan:

Voordat deze actie begon werd mij verteld dat ik eerst  wat research moest gaan doen, zodat ik beter voorbereid ben. Het plan bij deze actie luidt als volgt: Ik ga met een commercieel medewerker van Sluyter mee naar gesprekken met klanten. Zelf denk ik dat ik later opzoek ga naar precies de baan waar ik nu mee ga lopen en zoals ik al eerder heb verteld wil ik dit graag doen in de logistiek. Op deze manier hoop ik meer kennis te krijgen over de werkzaamheden die de werknemer verricht. Tot slot wil ik beter worden in het klantencontact, dus ik hoop veel te leren van deze medewerker.

Do:

Ik ben mee geweest met twee klanten gesprekken. Het eerste bedrijf was Fedex en ben ik ook al tijdens een van mijn interviews voor mijn scriptie geweest. Wij  hadden een gesprek met Calinda en Michael. Dit waren ook dezelfde mensen die ik geïnterviewd had bij Fedex en dat was eigenlijk wel fijn want ik voelde mij daardoor gelijk op mijn gemak. Het gesprek zelf ging vooral over de prijzen van het transport, maar het was heel anders dan ik verwachte. Het voelde net een vriendschappelijke borrel. Toch merkte ik wel echt bepaalde punten op vanuit mijn collega (commercieel medewerker). Zo liet hij expres stiltes vallen, gebruikte veel zijn handen tijdens het praten en herhaalde hij vaak woorden om meer duidelijkheid te krijgen over een onderwerp.

Check:

Als ik kijk wat ik uit dit gesprek wilde halen was dat vooral het kennis maken met een echt zakelijk gesprek. Op school oefen je dit wel en tijdens interviews voor mijn scriptie krijg je ook wel een beetje een idee. Nu was ik gewoon heel erg benieuwd of de dingen die ik hiervoor heb geleerd ook daadwerkelijk tijdens deze gesprekken naar voren komen. Ik moet zeggen ik ben positief verrast na dit gesprek. Zoals ik al zei was het gesprek net een vriendschappelijke borrel. Gewoon rustig praten, niet te zakelijk en waar nodig natuurlijk wel even hard. De commercieel medewerker gebruikte veel zijn handen tijdens het praten, herhaalde  veel en ik merkte  echt dat hij bewust stiltes liet vallen. Deze onderwerpen leren wij ook op school en daar denk je van hmm, gaat dit daadwerkelijk zo? Tot slot stel ik mij zelf de vraag heb ik eruit gehaald wat ik wilde weten en het antwoord is ja! Ik vond het gesprek leuk, de dag was leuk en nieuwe contacten gelegd. Dit is daarom ook zeker het werk wat ik zou willen doen later!

Act:

Na dit gesprek heb ik nog 2 interviews en ik wil de punten die ik bij check heb opgenoemd meenemen bij de aankomende  interviews. Daarnaast heb ik afgesproken nogmaals mee te gaan naar een klant van Sluyter en hier zal ik zelf ook meer het woord mogen doen! Het enige probleem is dat dit gesprek over 2 weken is en dan moet ik mijn stukken al ingeleverd hebben. Daarom kan ik dit moeilijk meenemen in mijn actie voor PL. Tot slot vond ik de dagen dat ik meeliep met de commercieel medewerker erg leuk en hij geeft mij ook vaak complimenten. Daarom denk ik dat een soort gelijke baan heel goed bij mij zal passen!

Reflectie:

Door mijn klein herstel schrijf ik deze reflectie achteraf, maar hierdoor kan ik wel zeggen wat dit mij uiteindelijk heeft opgeleverd en dat is veel! De band tussen mij, het bedrijf en de commerciële medewerker is goed. Achteraf ben ik er ook achter gekomen dat de werkzaamheden die ik hier uitvoerde echt iets voor mij zijn en heeft het bedrijf ingezien dat ik het kan.

 

Actie 3: Werkzaamheden uitvoeren binnen Sluyter Logistics.

Actie 3 is vooral om aan Sluyter Logistics te laten zien dat ik bereid ben om werkzaamheden uit te voeren en het bedrijf/ de mensen te leren kennen. Ik merk namelijk door de afstudeerperiode heen dat ik het bedrijf top en vooral interessant vind. Daarom is het goed als ik mijzelf van mijn beste kant laat zien!

Plan:

Het plan bij deze actie luidt als volgt. Sluyter Logistics is benieuwd hoe tevreden de werknemers zijn binnen het bedrijf. Het bedrijf heeft mij daarom gevraag of ik een enquête wilde maken en versturen. Voordat ik deze enquête verstuur heb ik een aantal hypotheses opgesteld en deze hypotheses heb ik samen met mijn afstudeerbegeleider opgesteld. Op deze manier kan de verwachting en het resultaat met elkaar vergeleken worden.

Do:

Het uitvoeren van het plan was vrij eenvoudig. Van te voren heeft een werknemer binnen het bedrijf de werknemers op de hoogte gesteld, zij heeft ook de link van de enquête verstuurd. Vandaar dat ik binnen 2 weken de benodigde respondenten had, waardoor ik de resultaten kon analyseren.

Check:

Omdat ik van te voren hypotheses had opgesteld was het analyseren van de vragen vrij gemakkelijk. Er komt namelijk een bepaald resultaat uit de antwoorden en deze kan je dan gewoon naast elkaar in een tabel zetten. In de tabel zie je groene en rode kleuren. Groen staat natuurlijk voor een positief en rood voor een negatief resultaat. Zoals je kunt zien is er meer groen dan rood en daarom is de uitkomst ook positief!

act:

Sluyter Logistics laat weten blij te zijn met de resultaten. Deze actie is niet bedoeld om gelijk stappen te ondernemen, maar vooral het inzichtelijk maken. In de toekomst zal het bedrijf natuurlijk wel iets doen met de informatie en misschien ben ik dan wel werkzaam bij Sluyter Logistics en kan ik dit meenemen!

Onderstaand de uitgewerkte enquête inclusief de resultaten:

Enquête vragen:

  1. Vind u de arbeidsomstandigheden binnen het bedrijf goed?
  2. Vind u dat genoeg verdiend voor uw werkzaamheden?
  3. Bent u van mening dat de werkdruk te laag ligt binnen Sluyter?
  4. Vind u de werkdruk binnen Sluyter goed?
  5. Vind u de manier waarop Sluyter omgaat met persoonlijke omstandigheden goed?
  6. Vind u de manier waarop Sluyter omgaat met het personeel op de werkvloer goed?
  7. Bent u bekend met de interne educatie programma’s binnen Sluyter?
  8. Vind u de opleidingsmogelijkheden goed binnen Sluyter?
  9. Vind u de doorgroeimogelijkheden goed binnen Sluyter?
  10. Vind u het materiaal waarmee u werkt up to date en goed?
  11. Vind u de communicatie tussen manager en medewerker op een goed niveau?
  12. Vind u de samenwerking tussen u en uw collega’s op een goed?
  13. Bent u bekend met Sluyter en haar innovaties?
  14. Zijn de toekomstplannen van Sluyter verteld aan u?
  15. Is het materiaal en de software up to date?
  16. Vind u de vernieuwingen die de laatste jaren zijn doorgevoerd goed?

100 mensen hebben gereageerd:

John van Tilborgh:

Wij zijn erg blij met de enquête die Lars voor ons heeft gemaakt. Er waren een aantal punten die wij wilden testen en doormiddel van deze enquête is dat gelukt. Al met al een geslaagde opdracht!

Lars Veneboer:

Zelf vind ik dat ik via deze enquête het bedrijf wel beter begrijp. Daarnaast kom ik contact met de medewerkers en zij met mij, dit is natuurlijk altijd goed en helemaal als ik hier later kom te werken. Tot slot Sluyter erg tevreden over het resultaat. Zelf zegt het bedrijf: Dit is een taak die al lang op ons lijstje staat, dus wij zijn blij dat het eindelijk is afgerond met succes!

Ik hoop na mijn studie te kunnen blijven werken voor Sluyter en daar zijn wij op dit moment ook mee bezig. Dit is dan ook mijn vervolg stap bij deze actie: Ik wil mijn carrière beginnen bij Sluyter Logisitcs!

 

Actie 4: Meedenken/helpen bij meeting over zonnepanelen:

Onderstaand is een foto van een meeting te zien. Sluyter Logistics is van plan zonnepanelen op vrachtwagens te leggen en vanwege mijn onderzoek help ik mee bij deze verandering. Jammer genoeg begint deze actie net voor het inleveren en ben ik er op dit moment volop mee bezig!:

Actie 5: Zorgen dat Sluyter Logistics hoger komt in de Top 100 Logistieke dienstverleners:

Zoals ik voorgaand heb verteld ben ik tijdens mijn klein herstel werkzaam voor Sluyter logistics. Nu heb uit eigen initiatief het bedrijf gevraagd of ik er zelf voor kan zorgen dat ze volgend jaar hoger komen te staan binnen de top 100. Dit gesprek zal plaats vinden op 10 augustus en hier kan ik de punten die ik heb geleerd tijdens de acties van PL gelijk meenemen. Zo stap ik buiten mijn comfortzone en kan ik laten zien dat de sales en logistiek iets voor mij is. Uit dit gesprek wil ik zoveel mogelijk informatie verzamelen om volgend jaar Sluyter Logistics naar een hogere ranking te krijgen.

Onderstaand bewijs mail contact:

Notulen van het Teams gesprek

Top 100 Logistieke dienstverleners

Tijdens het gesprek met de organisatie van de top 100 werden verschillende punten duidelijk en deze staan onderstaand vermeld

  1. Belangrijk is dat Sluyter Logistics zich gaat onderscheiden van de concurrentie. Onderstaand is een tabel te zien waar verschillende punten staan waarin het bedrijf zich in kan onderscheiden. Kies hier 1 à 2 punten uit waar je als bedrijf in kan onderscheiden (voor mijn gevoel is dit innovatie en duurzaam transport).
  2. Ga opzoek naar ontwikkelingen die concurrenten nog niet gebruiken. Waarin onderscheiden wij ons / willen wij Best of Claas worden
  3. De rangrijst is zo ingericht dat tussen 30-100 innovatie heel belangrijk is. Vul de ranglijst ook uitgebreid in en focus dus ook echt op innovatie punten! Geef hierin de reacties mee van bijvoorbeeld chauffeurs/personeel en wat het daadwerkelijk ook gaat opleveren tijdens een werk dag.
  1. Top 100 kan gebruikt worden als promotie materiaal en in het gesprek werd aangegeven dat klanten de lijst gebruiken als materiaal om een transporteur uit te kiezen.

Onderstaand de Top 100 en de scores die Sluyter Logistics heeft gekregen. De maximale score is 5 en zo zie je dat er nog veel verbetering in zit!

 

Reflectie:

Ik heb aan het einde van het gesprek complimenten gekregen van Kees (Top 100 medewerker). Hij had gehoord dat dit mijn eerste echte gesprek was en hij vond het heel soepel verlopen. Samen met Sluyter Logistics hebben we afgesproken om een volledige analyse te krijgen, vanuit de top 100. De top 100 gaat dan tegen een prijs Sluyter Logistics onderzoeken en advies geven op de punten waar verbetering in zit. De prijs en het volgende gesprek zullen na 17 augustus zijn, hierdoor kan ik deze niet opnemen in PL. Toch kan er geconcludeerd worden dat leerdoel 2 mij goed heeft voorbereid op dit gesprek en de aankomende gesprekken.

 

Conclusie:

De leerdoelen en mijn scriptie hebben er toe geleid dat Sluyter Logistics mij heeft aangenomen als Trainee. Het heeft het bedrijf laten inzien dat er een verandering moet komen en dat ik de juiste persoon ben om deze verandering door te voren. Leerdoel 2 zal komen te vervallen, maar leerdoel 1 wil ik blijven toepassen. Dit wil ik ook niet alleen tijdens mijn werk doen, maar ook in het dagelijks leven. Daarom blijf ik opzoek naar acties die mij als persoon beter kunnen maken en waar ik in de toekomst iets aan kan hebben.